Jak dbać o siebie w ciąży?

Co jeść i jakie suplementy przyjmować? Uprawiać sport czy może go ograniczać? Dowiedz się, jak dbać o siebie w ciąży.

Dieta przez dziewięć miesięcy

W tym okresie potrzebujesz dostarczać sobie m.in. dużo żelaza. Dlatego regularnie sprawdzaj jego poziom w ciąży i nie unikaj mięsa. Zwiększ też spożycie owoców oraz warzyw, żeby zapewnić sobie właściwą ilość niezbędnych witamin i minerałów. Nie jedz jednak wyłącznie surowych warzyw, bo zbyt duża ilość błonnika może podrażniać układ pokarmowy w ciąży. Nie zapominaj też o zdrowych tłuszczach i zbożach. Unikaj za to surowych ryb, serów i wędlin długodojrzewających.

Ważne suplementy w ciąży

Zanim rozpoczniesz suplementację, warto skonsultować to z lekarzem. W ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na kwas foliowy, który ma istotny wpływ na rozwój dziecka. Dobrym pomysłem jest przyjmowanie suplementów z witaminą D, która wspiera układ odpornościowy. Jeśli jesteś wegetarianką, konieczna może być też suplementacja witaminy B12, cynku, żelaza, kwasów omega-3 i np. DHA. Ważny jest też jod, który dba o tarczycę.

Zdrowa aktywność fizyczna

W ciąży, jeśli nie ma przeciwwskazań, nie musisz wcale rezygnować z ćwiczeń. Oczywiście skakanie ze spadochronem czy inne sporty ekstremalne oraz urazowe musisz przełożyć na później, ale średnio umiarkowana aktywność fizyczna jest jak najbardziej korzystna dla Ciebie i maluszka. Jeśli masz wątpliwości, zawsze konsultuj się z lekarzem. Zwłaszcza jeśli przed ciążą prowadziłaś bardziej siedzący tryb życia i dopiero podczas niej zwiększasz aktywność fizyczną.

Wspieraj mikrobiom jelitowy

W ciąży może zaburzać się równowaga mikrobiomu jelitowego. Dochodzi wtedy do zmniejszenia się dobrych bakterii w jelitach. Właśnie dlatego dobrze jest włączyć do diety produkty bogate w dobre bakterie jelitowe, na przykład kefiry i kiszonki lub przyjmować suplementy np. probiotyki dla kobiet w ciąży.

Czas na pielęgnację

W ciąży nie przestawaj dbać o ciało i skórę. Używaj kosmetyków o naturalnym składzie, które nie podrażniają skóry – wyjątkowo wrażliwej w trakcie trwania ciąży. Aby zmniejszyć ryzyko powstania rozstępów, nawilżaj całe ciało odżywczymi balsamami i olejkami. W ciąży możesz też wykonywać manikiur hybrydowy i korzystać z masażu, ale tylko przeznaczonego dla kobiet w ciąży i wykonywanego przez profesjonalne masażystki.

Bibliografia:

1. https://hpba.pl/suplementacja-w-ciazy/
2. https://mamaginekolog.pl/manicure-hybrydowy-w-ciazy/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *